07 Agustus 2017

KM Bagan Datuk Mula Pelayaran

07 Agustus 2017


Kapal-kapal baru APMM jenis Next Generation Patrol Craft tipe 45 meter (all photos : APMM)

KM Bagan Datuk, Kapal Ronda Generasi Baru (NGPC) pertama Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), melakukan pelayaran sulung ke perairan Batuan Tengah di Selat Singapura, hari ini.



Ketua Pengarahnya, Laksamana Maritim Datuk Zulkifli Abu Bakar berkata, pelayaran itu adalah bersempena majlis perasmian Pangkalan Abu Bakar di Johor esok, yang akan disempurnakan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.


"Kapal ini akan berlepas ke perairan Batuan Tengah hari ini. Setelah (program perasmian) selesai, kita akan memutuskan sama ada untuk membawanya balik ataupun terus berada di laut untuk mengoperasikan peralatan yang ada di kapal itu," katanya dalam sidang media.


FLIR turret (photo : Malaysian Defence)

Beliau berkata demikian selepas Majlis Penyerahan Rasmi KM Bagan Datuk oleh syarikat perkapalan tempatan Destini Marine Sdn Bhd (DMS) kepada APMM di Pelabuhan Klang, hari ini, yang turut dihadiri Pengarah Urusan Kumpulan Destini Datuk Rozabil Abdul Rahman.

KM Bagan Datuk yang dirasmikan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor pada 15 Mac lalu adalah kapal pertama daripada enam yang dibina DMS untuk APMM.


Kapal NGPC dilengkapi UAV Fulmar (photo : Jane's)

Zulkifli berkata, kapal peronda itu berukuran 45 meter dan bakal ditempatkan di Daerah Maritim Klang (DM4) di Pelabuhan Klang, dan akan beroperasi sekitar perairan Selat Melaka untuk misi mencari dan menyelamat selain melakukan pemantauan di zon maritim Malaysia secara berkesan.

"NGPC ini dilengkapi dengan pelbagai peralatan serta kelengkapan bagi membantu dalam pengoperasian Maritim Malaysia. Perolehan ini juga bagi menggantikan 15 kapal kelas SIPADAN yang diterima APMM daripada Tentera Laut Diraja Malaysia ketika awal penubuhan agensi ini,” katanya.



Beliau berkata, kapal itu juga yang pertama dilengkapi dengan sistem UAV Fulmar daripada model Thales, yang mana kru kapal boleh membuat pengawasan udara sejauh 80 batu nautika.

UAV Fulmar diintegrasikan dengan Sistem Identifikasi Automatik (AIS) dan berkemampuan menggalas tugas kapal seperti operasi pencegahan kes lanun, kawalan aktiviti perikanan dan pengawasan persempadanan.



Dilengkapkan dengan dua enjin MTU berkuasa 1,920 kilowatt (kW), kapal tersebut boleh mencapai kelajuan 24 knot serta boleh menempatkan sehingga 41 anak kapal

.Pembinaan KM Bagan Datuk bermula pada Disember 2015 selepas DMS diberi kontrak membina enam kapal peronda bernilai RM381.3 juta.

(Metro)

55 komentar:

  1. Kata anak peneroka pasti kapal ini bisa menghancurkan f22 dan frigate2 singapore,Thailand,Indonesia dll...Kah kah kah..
    NGPC nya keren juga, hanya lCS dan LMS Malon nantinya malah sy kurang yakin..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Jgn gitu bro Atharu,kapal nih setaraf Airleigh Buke frigate USA yg terkenal tuh,tentulah frigate nih dapat boleh tewaskan F22,frigate indonesia,thailand ataupun frigate singapore sekalipun...kapal nih ada missile tomahawknya lho,mestilah kita takut sama KM Bagan Datuk nih

      Hapus
    2. Kapal nan perkasa ini, negara lain yg disandari kapal ini lgs hancur. Barang2 dipelabuhan otomatis songlap. Mampu berlayar secepat flash mengarungi alam semesta dan alam mimpi. Huibat teramat sangant nih kapal made in malingsial. Congrats.

      Hapus
    3. Kedengkian memang bikin orang dendam. Dendam sih dendam,tapi gak trus bikin kita jadi tolol kayak mereka juga kale guys.. :p

      Hapus
    4. This boat can destroy F22???? really?? well...indonesia should buy this boat...so vietnamese coastguard wont dare to kidnap indonesian navy in natuna island like before...

      Hapus
    5. Tuhh kaan...Nongol juga akhirnya, kelamaan nongol sih JD di wakili komen2 nya nih...hhhh

      Hapus
    6. Yup, dan sama tololnya. :D

      Hapus
    7. siapa yg tolol pedang setan :-p

      Hapus
    8. kapal nie teramat sangatlah stealth...cuba tengok enjin...kipas...part radar ade tak???

      Hapus
    9. Indon ngiri bakamla nya ngak punya uav canggih.
      Xixixi..

      Hapus
    10. Kapal China pasti tercirit di Laser ni kapal.. haibat sangat dan mengerunkan kah kah kah

      Hapus
    11. Wahai indon indon tolol.. ni kapal apmm la... yg melalut sampai boleh tembak jet tu kenapa... memang bangsa indon ni goblok ye... tak boleh nak beza kapal tentera dgn kapal pihak berkuasa lautan....

      Hapus
    12. halah alohaloha,canggih bijimane, uav pake ketapel cem talkor haha! tau gak talkor???kalo mendarat di aer, itu jg kalo ktemu, kalo songlap ?πŸ‘»

      bakamla dong pake heli skeldar/rajawali 350, bakal dipasangin di kapal 110 meter. gak main yg kecik cebol gini cem alay man haha!πŸ˜›πŸ˜›πŸ˜›

      Hapus
    13. om deindeng fanasss😑..gaannasss😑 haha!

      rilek lah om, ngebir dolo🍺🍺🍺🍺,
      nich pisang biar tnang 🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌🍌
      kalo kurang pake dumolid biar bisa bubu cem tora haha!pis✌️

      Hapus
    14. Dein...Tanya tuh sama anak perekkerokan, tmn Malonmu yg suka berfantasi liar haha...Apa si pussypink yg mu JD artis ha-ha-ha...

      Hapus
    15. Btw itu beneran nama kementrian disana ( pihak berkuasa lautan )..?? Damn... They desendants of poseidon.. πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Hapus
  2. Menggerunkan,kapal nih setaraf Airleigh Buke US,tahniah...

    BalasHapus
  3. Wuihhh... Diamond cut, Very dangerous stealth vessel. Congratz....

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yes 100% diamond cut. Very sharp angle. Nak coba melirik pun langsung kena sayat berdarah kah kah kah

      Hapus
  4. Wait namanya BAGAN datuk mula ? Kalo disini BAGAN tuh tempat nelayan mancing dan menjaring ikan. Bisa jadi ini kapal buat ROSMAH malingsial first lady pergi mancing dan tangkap ikan kah?????

    BalasHapus
    Balasan
    1. Rosmah mancing ring,diamond pake bagan datuklah tuh...kih kih kih

      Hapus
    2. Bagan datuk ni memang kawasan nelayan pun... ku ingat kan indon ni tau ilmu geografi tapi tidak rupanya... tapi tak pelik pun sbb indon indon memang goblok pun... keh keh keh

      Hapus
  5. NGPC milik APMM mana ada hebat. sahabat salah tengok tu.. mana bisa lawan kapal milik seberang yg MENGDUNIA tarafnya.. kapal kami biasa2 sahaja... sababat dibatas pandai b'gurau.... hahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. jangan macam tu la....kapal nie dilengkapi laser yg teramat haibat...dapat kalahkan destroyer.....raptor and balistik missile....cuba tanya shahpaskal....gerun woeeiii

      Hapus
    2. laser tu tidak layak pada kami.. yg layak adalah kapal yg tarafnya MENDUNIA.. sahabat pandai begurau... bro shah pasti iakan... kerana orang tinggi ilmunya memang bisa b'gurau... Destroyee, raptor malah nalistik bukan mainan kami..bykan taraf kami...yg serba kurang...itu mainan bagi mereka yg tarafnya MENDUNIA...

      Hapus
    3. im glad that you know it arizan..the word "MENDUNIA" is indonesian invention...so indonesia is the best in the world...

      Hapus
    4. Satu Malon Ariz...Merendaah, Satu malon AP bacotnya gak Kira2 hahahahahaha...Entah lah hahaha

      Hapus
    5. MALON = INDON....hahaha... kita tiada beza cuma bezanya MENDUNIA....

      Hapus
  6. duit kopi project ini pasti best....jom shoping

    BalasHapus
  7. Hmmm,,,,,guud for sea patrol lah, joomm!

    BalasHapus
    Balasan
    1. sea patrol???...no no..this is heavey destroyer cruiser carrier....you know???

      Hapus
  8. Nice ship. It would be better if the RMN LMS is used by MMEA as it performs similar roles. Perhaps the navy wishes to perform the same role as mitigation?

    BalasHapus
    Balasan
    1. Yup,very nice ship...this ship is better than Airleigh Buke USA....BRAVO

      Hapus
    2. Are you still on your mind Mr. Mat Rempit? Be nice bro.

      Hapus
  9. Just wait for this August..The first malon lcs will arrive...Kita nanti bakal liat kelakuan tuh monyet2 betapa jaguhnya mereka Wkwkwkwk..

    BalasHapus
    Balasan
    1. just wait until tniau su35 arrive...youtube will be full with thousands of video talk about indonesian air supremacy...whole world will watch that..glad that im not indonesian

      Hapus
    2. Malon ada Wang tak buat beli pesawat tempur.. kah kah kah

      Hapus
    3. Kalau beli pesawat nanti indon indon sial cam kamu akan menyalak cam anjing lak nanti..

      Hapus
    4. Hush itu kan spesies ko..Malon ada Wang tak buat beli pesawat.. kih kih kih

      Hapus
    5. Nasionalisme AP udah muncul...Tak perlu pura2 lagi...Udah bangga(malu) jadi Malon Skg kah kah...
      Dein :tentulah kami bangga kami beli pesawat, Malon gk beli apa2 udah jaguh hihibi

      Hapus
  10. Congrats for APMM..ingat2 jgn buat tangkap nelayan indonesia...tangkap nelayan cina aja...!

    BalasHapus
    Balasan
    1. tangkap nelayan????ko nie merendahkan askkar malaysie lar...nie super duper heavy destroyer you know???

      Hapus
    2. malaysia bukan super duper.. biasa2 sahaja... tapi sekiranya sahabat rasa kami super duper kami terima dengan hati terbuka.. seperti mana kami merasa akan kehebatan seberang yg tahap MENDUNIA... bukan semua negara punyai kehebatan ini..bediri sama tinggi duduk sama rendah sama amerika, russia dan lain2...

      Hapus
    3. Kapal China pasti di Laser kapal ni pasti karam laa.. haibat..

      Hapus
  11. batasan kaliber untuk senjata APMM berapa milimeter kah ? 30 mm, 20mm, unlimited ?

    BalasHapus
  12. Yg pasti indon ngiri berat.

    BalasHapus
    Balasan
    1. bukan die wni,tapi paspotnya dicabut haha!

      Hapus
    2. Luar biasa maloon.....superb

      Hapus
  13. kapal ini yg paling guwe suka aselsan 30mm,suwer✌️gak pake bo'ongπŸ™

    slamet APMM.slamet ngeronda, siskamling😊

    BalasHapus